تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می‌ شود / تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت

به گزارش رکنا، جواد اوجی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، گفت: به لطف پروردگار و اقدام‌های جهادی کارکنان صنعت نفت، پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های جدیدی را طی گذشت دو سال و نیم از عمر دولت مردمی به بهره‌برداری رساندیم و چند پروژه جدید را نیز آغاز کردیم. در اثر اجرای این پروژه‌ها، شاهد رشد تولید و صادرات و از همه مهم‌تر رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بودیم که به گواه مرکز آمار و بانک مرکزی، در سال‌ها و حتی دهه‌های اخیر بی‌نظیر بوده است.

وی افزود: در دو سال و نیم اخیر اتفاق‌های خوبی در صنعت پتروشیمی از نظر رشد محصولات پتروشیمی و ورود به چهار عرصه ذخیره‌سازی گاز، تولید بنزین از متانول، سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش توسعه میدان‌های گازی و جمع‌آوری گازهای مشعل رقم خورده که نمونه آن برنامه‌ریزی برای تولید بنزین از متانول در مجتمع‌های پتروشیمی است.

وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه با مصوبه دولت، همه هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، گفت: پتروشیمی‌ها در دو سال اخیر برای جمع‌آوری گازهای مشعل عزم جدی داشتند و امروز شاهدیم در ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰، گازهای سمی مشعل میدان‌های نفتی غرب کارون در حال جمع‌آوری است و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در هلدینگ خلیج‌فارس، در نیمه اول امسال جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های شرق کارون نیز اجرایی می‌شود و گازهای جمع‌آوری‌شده، به پتروشیمی ماهشهر که هم‌اکنون کمتر از ظرفیت کار می‌کند، منتقل می‌شود.

اوجی با یادآوری اینکه در دولت‌های قبل هفت - هشت سال از وزارت نفت دور بوده است و در بخش خصوصی (مجموعه ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان) کار می‌کرده، گفت: در آن زمان بخش خصوصی با سد بزرگی برای ورود به بخش سرمایه‌گذاری روبه‌رو بود، ازاین‌رو از روز اولی که در وزارت نفت مشغول کار شدم تلاش کردم این سدها و موانع را از پیش پای بخش خصوصی بردارم و از ظرفیت مجموعه‌های داخلی به بهترین شکل استفاده کنیم. شرکت‌های داخلی با توان مالی بالا امروز با مشارکت شرکت‌های اکتشاف و تولید، قدرت و توانایی خود را به‌ویژه در فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان دادند.

بهره‌برداری از ۷۹ پروژه اولویت‌دار به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در سال جاری

وی تصریح کرد: امروز فضا برای بخش خصوصی باز است و وزارت نفت از ظرفیت این شرکت‌ها استقبال می‌کند. در سال ۱۴۰۳ ان‌شاءالله ۷۹ پروژه اولویت‌دار در مسیر جهش تولید را که بخش بزرگی از آن شامل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار است به بهره‌برداری خواهیم رساند، همچنین بیش از ۵۰ پروژه بزرگ اولویت‌دار را درجهت افزایش ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال جاری آغاز خواهیم کرد.

افزایش ظرفیت تولید در بخش‌ نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در سال جاری

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم برنامه‌های زیادی در حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف خواهند داشت، ادامه داد: امسال همچنین تولید نفت و گاز به‌مرور افزایش جهشی خواهد یافت. افزون بر آن، بیش از ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی و ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت فرآورش نفت افزوده خواهد شد.

اوجی در ادامه گفت: امروز نیز کار بزرگی در بخش توسعه میدان‌های گازی به همت شرکت ملی نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شد که با همکاری شرکت‌های اکتشاف و تولید اتفاق مطلوبی رقم خواهد خورد و از ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها درجهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر تا ۲.۵ برابر بهره‌مند خواهیم شد. به لطف خداوند، ریل‌گذاری در بخش جمع‌آوری گازهای مشعل، ذخیره‌سازی گاز، همچنین تبدیل مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول به تولیدکننده بنزین نیز انجام شده است و امیدواریم تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی در کمتر از یک سال و نیم آینده آغاز شود.

تحویل ۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به پتروشیمی‌ها در ۱۴۰۳

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۸درصد گاز بیشتر (بیش از ۵ میلیون مترمکعب) به پتروشیمی‌ها تحویل دادیم و تولید محصولات پتروشیمی با ثبت رکوردی جدید به ۷۵ میلیون تن رسید. امسال انتظار داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی و حمایت وزارت نفت و بخش خصوصی، تولید در تمامی بخش‌ها از نظر حجمی و ارزشی افزایش یابد.

بازنگری سهمیه و جریمه‌ برای صنایع پرمصرف و دارای بازدهی پایین

وزیر نفت با تأکید بر اینکه درمورد مقدار مصرف صنایع و نیروگاه‌ها در شرایط ناترازی دغدغه تولید داریم، گفت: این ناترازی به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و بی‌توجهی به مصرف در تمام بخش‌ها بوده است که امیدواریم امسال این مسئله را به‌طور ویژه درجهت افزایش بهره‌وری پیگیری کنیم. امسال به تمام صنایع و نیروگاه‌ها در زمینه مصرف بهینه تأکید کرده‌ایم؛ هشدارهایی نیز درباره اعمال جریمه به صنایع پرمصرف و دارای بازدهی پایین در تمامی استان‌ها داده شده است.

اوجی با اشاره به همکاری وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و راه‌وشهرسازی به‌منظور حمایت لازم برای کاهش مصرف گاز بیان کرد: به درخواست دولت کارگروه‌هایی متشکل از نمایندگان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران در همه استان‌ها تشکیل داده‌ایم که نظارت و بازنگری لازم را درباره سهمیه سوخت این صنایع پرمصرف انجام دهند.

وی در پایان گفت: در بخش حمل‌ونقل و ساختمان‌ها نیز تذکرات لازم به پرمصرف‌ها داده شده است. قرار نیست هرچه تولید می‌کنیم، مصرف کنیم. مصرف گاز بی‌رویه، نامتعارف و غیربهینه است، ازاین‌رو به‌عنوان یک وظیفه و بنا به درخواست رئیس‌جمهور کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم و نظارت لازم را انجام خواهیم داد.

قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی اظهار داشت: امروز با ورود پتروشیمی‌ها به بخش بالادستی یک رویکرد مهم آغاز می‌شود که این رویکرد، منشأ خیر و برکت برای ملت ایران است.

وی افزود: پیش‌از این با سرمایه‌گذاری بانک‌ها که امانت‌دار پول مردم هستند در صنعت نفت و گاز، شاهد مشارکت مردم در جهش تولید بودیم و امروز با ورود پتروشیمی‌ها که سهامداران اصلی آن‌ها نیز مردم هستند به بخش بالادستی، شاهد مشارکت مردم در جهت جهش تولید در صنعت نفت هستیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "وزارت نفت سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی را به هیئت وزیران پیشنهاد داد"، گفت:  با پیشنهاد وزارت نفت این رویکرد جدید شکل گرفته تا شرکت‌های پتروشیمی بتوانند در کنار شرکت‌های اکتشاف و تولید به‌صورت مستقیم با شرکت ملی نفت برای توسعه بخشس بالادستی وارد قرارداد شوند.

وی ادامه داد: با همکاری بانک‌ها در سال گذشته 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بخش بالادستی آغاز شد که از این میزان 12.5 میلیارد دلار آن برای میادین مشترک است که از این رقم 11.5 میلیارد دلار برای توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی و رسیدن به تولید 570 هزار بشکه در روز است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: همچنین در بیستم اسفندماه با امضای 4 قرارداد، طرح بزرگ 20 میلیارد دلاری فشارافزایی پارس جنوبی آغاز شد که پروژه بسیار مهمی در بخش نفت و گاز کشور است.

خجسته‌مهر با اشاره به ارزش 6.4 میلیارد دلاری تفاهم‌نامه‌های امروزی که با شرکت‌های پتروشیمی برای ورود به بخش بالادستی امضا شده، گفت: در صورت پیوستن هلدینگ‌های پتروفرهنگ و باختر، ارزش این تفاهم‌نامه‌ها که در آینده نزدیک به قرارداد تبدیل می‌شوند به 7 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وی افزود: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها، 20 مخزن گازی در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد برای تولید روزانه مجموعا 130 میلیون مترمکعب گاز به شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی واگذار می‌شود که در مرحله اول قراردادهای محرمانگی برای ارائه اطلاعات کامل مخازن با شرکت‌ها امضا شده و این شرکت‌ها موظف هستند در سریعترین زمان ممکن، طرح‌های توسعه‌ای خود را با جزئیات ارائه دهند و در سال جاری این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: با ورود شرکت‌های پتروشیمی به بخش بالادستی، هم به کاهش ظرفیت خالی ناشی از کسری خوراک صنعت پتروشیمی کمک می‌شود و هم برای افزایش 30 میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی در خلال برنامه هفتم به خوراک نیاز است که این رویکرد می تواند به تأمین خوراک پایدار این صنعت، کمک کند.

وی ادامه داد: در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه 1.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز شده، اما در دولت سیزدهم در 2.5 سال اخیر، مجموعا 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده، به عبارتی به‌طور متوسط 6.3 میلیارد دلار در سال جذب سرمایه در نفت و گاز شده که 4 تا 5 برابر دولت‌های قبلی است.

خجسته‌مهر خاطرنشان کرد: در سال 1403 قراردادهای مهمی در صنعت نفت کشور به امضا خواهد رسید و به‌تدریج تمامی تفاهم‌نامه‌ها در این سال به قرارداد تبدیل خواهد شد.

کدخبر: 993005 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟