آموزش و پرورش بدون مجوز اداره کل موزه ها سر در یک مدرسه تابلوی موزه زده است!/وزیر و معاونانش گویا دغدغه حفظ بناهای تاریخی راندارند/ بی توجهی صحرایی به مرمت دارالفنون + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهاب طلایی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیای بناهای تاریخی در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال رکنا مبنی بر اینکه بناهای تاریخی در اختیار وزارت آموزش و پرورش رو به نابودی می روند و این وزارتخانه نیز هیچ اقدام موثری در راستای حفظ چنین بناهای ارزشمندی انجام نمی دهد (از جمله دارالفنون و مدارس تاریخی ثبت ملی همچون مدرسه ژاندارک) و از سویی با اقدامات غیراصولی، توجه قابل توجهی به این بناها ندارد گفت: یکی از صحنه هایی که سال گذشته آن را دیدم و بسیار ناراحت شدم، طی بازدیدم از بناهای آموزش و پرورش در تهران بود. از جمله اینها مدرسه ژاندارک بود که تخت سیاه و پله های صد ساله دارد ولی آنجا را تبدیل به کارگاه تولیدی کرده اند و روی آن تخته سیاه تاریخی مواردی که می خواهند را بنویسند.

مرمت دارالفنون به بیش از 1000 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد 

وی در ادامه تاکید کرد: از سویی دیگر، برآورد کارشناسی ما این است که مرمت دارالفنون بیش از 1000 میلیارد هزینه نیاز دارد. همچنین مجموعه ای از مدارس که ارزش تاریخی دارند و در استان های دیگر، تحت نظارت آموزش و پرورش هستند. حتی عمارت مسعودیه که الان در آن حاضر هستیم هم زمانی در اختیار وزارت آموزش و پرورش بود که به وزارت میراث فرهنگی انتقال پیدا کرده است؛ لذا اینکه این بناها بخواهند به وزارت میراث فرهنگی انتقال پیدا کنند نیازی به قانون ندارند. 

رسیدگی به بناهای تاریخی در اولویت آموزش و پرورش نیست

طلایی همچنین افزود: واقعیت این است که رسیدگی به این بناهای تاریخی، نه در اولویت وزارت آموزش و پرورش است و نه می تواند اصولا مدارس تاریخی را در سراسر کشور ساماندهی کند. برای این مهم نیازمند یک حمایت رسانه ای هستیم و شخص وزیر میراث فرهنگی هم در این خصوص هم دغدغه مند است. 

آموزش و پرورش بدون مجوز اداره کل موزه ها سر در یک مدرسه تابلوی موزه زده است!

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیای بناهای تاریخی گفت: این مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است وهر ماه یک بار یک جلسه می گذارند و آن بناها را به عنوان یک جای فعال، همچنان سعی می کنند سرپا نگه دارند. حتی مثلا در کرمانشاه هم یک مدرسه را به موزه تبدیل کرده اند که حتی مجوزی از سوی اداره کل موزه ها ندارند و خودشان یک سر در درست کرده اند و به شکل های مختلف می خواهند بگویند این محل فعال است. اگر حمایت های رسانه ای وجود داشته باشد، وزارت میراث فرهنگی پیگیر این موضوع است و با قاطعیت، برای بالای 90 درصد از این بناها سرمایه گذار حاضر است تا کارهای مربوط به احیا و مرمت را انجام دهد.

وزیر آموزش و پرورش و معاونانشان نشان داده اند که دغدغه ای برای حفظ بناهای تاریخی ندارند

او تاکید کرد: اگر آقای ضرغامی مصوبه هیات وزیران برای انتقال بناهای در اختیار دستگاه ها به وزارت میراث فرهنگی را بگیرد، می توان دست به چنین اقدامی زد. آقای وزیر 2 نامه به دستگاه ها زده اند که هزینه مربوط به مرمت بناهای تاریخی را انجام دهند ولی متاسفانه تمکین نکرده اند و می بایست از مراجع قانونی این موضوع را پیگیری کنیم. فکر می کنم شخص وزیر آموزش و پرورش و معاونانشان نشان داده اند که دغدغه ای برای حفظ این بناها ندارند.

کدخبر: 990720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟