گسل های مهم تهران حرکت کنند صدها هزار نفر می میرند/ مانورهای زلزله باید به صورتی باشد که ملکه ذهن شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آموزش های پیش از وقوع زلزله در کشور چقدر می تواند موثر باشد؟ بسیاری از نقاط ایران، در معرض خطر زلزله است؛ بنابراین همه در صورتی که آمادگی کافی برای مواجهه صحیح با زلزله را نداشته باشیم؛ ممکن است از عواقب ناشی از آن، آسیب های شدیدی ببینیم؛ اما آموزش های پیش از وقوع زلزله چقدر می تواند در حین وقوع چنین حادثه ای کاربردی باشد؟

بابک منصوری، رئیس گروه آموزش های همگانی و ترویج فرهنگ ایمنی در برابر زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه هیچ کس نمی داند آموزش هایی که در مانورهای زلزله داده می شود، چقدر در زمان وقوع حادثه می تواند موثر باشد، گفت: در زمان وقوع زلزله، تمام آموزش هایی که افراد دیده اند یک طرف و واکنشی که نشان می دهند یک طرف ماجراست. ممکن است فرد تحت فشار روانی وارده، اصلا نتواند از آموزش هایی که دیده استفاده کند. با این وجود، حتی در ژاپن و  آمریکا هم مانورهای زلزله سالانه برگزار می شوند.

منصوری در پاسخ به اینکه در زمان وقوع زلزله احتمالی در تهران، چقدر آموزش های ارائه شده می تواند موثر باشد، گفت: مسلما اگر گسل های مهم تهران حرکت کنند و زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر و یا بالاتر رخ دهد (البته با توجه به عمق زلزله و دوری یا نزدیکی به شهر)، اتفاق فاجعه آمیزی پیش می آید. چند صد هزار نفر کشته و بالاتر را می توان برای تهران متصور شد که به دلیل ساخت و سازهای غیر اصولی و به تبع آن، و انسداد راه ها، عدم هماهنگی ها، تبعات بعد از این حادثه نیز موجب می شود سیر کشته ها با یک روند تصاعدی اضافه می شود.

وی در پایان افزود: روند آموزشی باید به صورتی باشد که ملکه ذهن شود. در واقع، آمادگی ذهنی داشتن، باعث می شود تا یک فرد به صورت اتوماتیک، کارهایی که لازم است را انجام دهد و این مهم تاثیرش را در مقایسه با زمانی که آموزش و اطلاع رسانی نبوده است نشان می دهد.

کدخبر: 848774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟