ساخت خانه روی کانال رودخانه ها / حذف سازه های ناایمن در حریم بستر رودخانه ها توسط شهرداری تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اهمیت جلوگیری از ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه و حفظ حریم رودخانه ها و ایجاد مسیل هایی برای بارندگی های احتمالی در فصول پر بارش، یکی از وظایف مهم شهرداری است که البته به نظر می رسد سالهاست به این مهم توجهی نشده است و مثال آن را در سیل تابستان امسال مشاهده کردیم. حال با بارش های زمستانی، این احتمال می رود که تهران در خطر سیل احتمالی باشد و در این راستا با رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم این سازمان برای این مهم چه برنامه هایی دارد؟

علی نصیری ، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه این سازمان، در حال تهیه برنامه برای مقابله با سیل احتمالی در کشور است، گفت: در این راستا برنامه پاسخ اضطراری به مخاطره طوفان را امسال تهیه کرده ایم. همچنین مراحل اولیه برنامه نویسیِ پاسخ اضطراری به مخاطره سیل نیز شروع شده است و امیدواریم تا پیش از پایان سال، رفت و برگشت های این برنامه بین دستگاه ها انجام و وظایف هر یک از دستگاه ها در موارد پیش بینی و هشدار سیل، واکنش اضطراری و امدادرسانی به حادثه دیدگان و در نهایت باز گرداندن و بازسازی شریان های حیاتی و زیرساخت های شهری به حالت قبل از وقوع سیل تهیه شود. البته باید توجه داشت برخی سیل های برق آسا مثل سیل امامزاده داوود را نمی توان خیلی پیش بینی کرد؛ البته اینها بیشتر در نیمه اول سال رخ می دهند. 

وی در ادامه افزود: همچنین یک پروژه مفصل دو ساله نیز آغاز به کار کرده است که برای پهنه بندی خطر سیل است. برای اینکه در بالادست، تقریبا مطلع هستیم که چه زمان هایی سیل جاری می شود؛ ولی از پایین دست اطلاعات زیادی در دست نیست. برای مثال، اگر دره ها و رودخانه های شهر تهران مثل کن، درکه و... طغیان کنند و سیلابی شوند، کدام محلات تحت تاثیر قرار می گیرند؟ کدام مناطق باید تخلیه شوند؟ این پروژه با اولویت مناطق غربی تهران، طی دو سال تکمیل و تحویل داده می شود. 

نصیری در ادامه در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای خانه سازی در بستر رودخانه ها چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: در طول سالیان سال، مجوزهایی برای ساخت و ساز در این مناطق نباید داده می شد، که شد و در برخی موارد، به شکل غیر مجاز این ساخت و سازها پیگیری شده بودند. سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، مناطق 22گانه را موظف به رسیدگی به این موارد کرده است و دادستانی تهران و کل کشور نیز در راستای کمک به سازمان مدیریت بحران، در کنار ما هستند. در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران، به دنبال رفع خطر بحران های طبیعی هستیم.

برخی از مردم روی کانالی که روی رودخانه ایجاد شده است هم خانه ساخته اند!

وی در ادامه تاکید کرد: اولین قدم درراستای کاهش آسیب های سیل، این است که اقدام خطر آفرین جدیدی انجام نشود. اصول شهرسازی و در پی آن، صدور مجوز برای ساخت و ساز، باید منطبق بر استانداردهای شهری باشد و بدین ترتیب، جلوی ضرر را قبل از وقوع حادثه گرفته می شود. تجاوزهایی که با ساخت و ساز به حریم بستر رودخانه شده است اصلا قابل توجیه نیست. حتی دیده شده که برخی، روی کانالی که روی رودخانه ایجاد شده است هم خانه ساخته اند! برای پیگیری رفع این موارد، در نظر داریم به سراغ حذف سازه های ناایمن در حریم بستر رودخانه ها برویم. در مواردی که امکان حذف وجود ندارد، اگر در برخی مناطق نمی توان این حذف را انجام داد، حداقل مسیر کانال ها را عوض کنیم.

علی نصیری افزود: این کار به ترتیب با اولولیت مناطق شمالی و غربی شهر تهران در دستور کار است. برای این مهم، دادستانی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با ما همکاری خوبی دارند. 

وی درباره اینکه عدم غافلگیری با مخاطرات جوی، بر عهده سازمان هواشناسی است، گفت: مسئول این ماجرا مدیریت بحران نیست و طبق قانون، وظیفه هشدار برای مخاطرات جوی، بر عهده سازمان هواشناسی است. ما در کنار این سازمان، امکانات و تجهیزاتی را در اختیارشان قرار می دهیم. اطلاعات دستگاه هایی که شهرداری تهیه کرده است، به سازمان هواشناسی ارائه داده می شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: همچنین تعاملات علمی بین سازمان مدیریت بحران و هواشناسی پیگیری می شود. تجربه نیروهای انسانی سازمان مدیریت بحران نیز در اختیار هواشناسی قرار می گیرد.

کدخبر: 855930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟