2500 واحد مسکن مهر خراسان جنوبی یک کلاس درس هم ندارد/میانگین فضای آموزشی هر دانش آموز بیرجندی 2 متر مربع!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تراکم بالای دانش آموز در کلاس های درسی، یکی از مهم ترین عوامل درک نادرست مطالب ارائه شده در مدارس توسط دانش آموزان است. به عبارتی هرچه تعداد دانش آموزان در مدارس و کلاس های درسی بیشتر شود، آنها بیشتر از عدالت آموزشی دور می شوند. رقم 8/39 مترمربع به ازای هر دانش آموز، عدد استاندارد کشور است که همان نقطه ایده آلی است که باید برای دستیابی به آن تلاش شود. با این وجود، وقتی در بطن استان هایی که به این عدد نزدیک هستند و رتبه های بالا به لحاظ تامین سرانه آموزشی کافی برای دانش آموزان را دارند نگاه کنید، می بینید که باز هم تراکم بالای دانش آموز در مدارس این استانها هم بی داد می کند؛ لذا اگر استانی در کشور به واسطه این اعداد و ارقام، رتبه بالایی کسب کرده است، به منزله عدم نیاز به فضای آموزشی جدید نیست.

در این راستا، محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان جنوبی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه این استان، 178 هزار و 900 دانش آموز دارد، گفت: این تعداد دانش آموز در حدود 10 هزار کلاس، درس می خوانند. در این استان، سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز، 6/5 متر مربع و میانگین کشوری 5/22 و به طور کلی استاندارد کشوری، 8/39 متر مربع است.

میانگین برای هر دانش آموز در مرکز و حاشیه بیرجند 2 متر مربع

وی در ادامه افزود: با این وجود، سرانه فضای آموزشی در حاشیه 6 کیلومتری شهر بیرجند مثل حاجی آباد، امیر آباد و دستگرد و مسکن های مهر و همچنین خود مرکز استان و برخی شهرستان ها، سرانه فضای آموزشی به 2 متر مربع هم نمی رسد.

او در پاسخ به اینکه چرا میانگین این استان اینچنین بالاست، گفت: میانگین بالاست چراکه سرانه فضاهای آموزشی روستاها در وضعیت خوبی قرار دارد. همچنین سرانه برخی از شهرستان ها نیز این میانگین را افزایش داده است. استان خراسان جنوبی، رتبه پنجم کشوری را در میزان بالا بودن سرانه برای هر دانش آموز دارد؛ ولی این تمام ماجرا نیست.

2500 واحد مسکونی مسکن مهر یک کلاس درس هم ندارد

چاوشان تاکید کرد: 11 سایت مسکن مهر در این استان داریم که دارای 16 هزار واحد مسکونی هستند که تقریبا 24 هزار دانش آموز در آنها مستقر هستند. این باعث شده است تا فضاهای آموزشی در سطح مرکز شهر، دو شیفته فعالیت های آموزشی شان را ارائه دهند. حتی یکی از سایت های مسکن مهر استان، با 2500 واحد مسکونی، یک کلاس درس هم ندارد؛ لذا این دانش آموزان ناچار می شوند در مرکز شهر پراکنده شوند.

امسال 181 کلاس درس در خراسان جنوبی بهره برداری شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان جنوبی در ادامه گفت: سازمان نوسازی در سال 1400، حدود 48 میلیارد تعهد خیری و 248 میلیارد جذب اعتبار دولتی داشت که این رقم بی سابقه بوده و 132 درصد رشد نسبت به سال 99 داشته است. در این راستا، 53 مدرسه با 181 کلاس درس در مهرماه بهره برداری شد. همچنین احداث حدود 400 کلاس درس در دست اجرا است که اینها با اولویت مرکز شهر و حاشیه شهر ساخته می شوند که حدود 60 کلاس از این تعداد، برای حاشیه شهر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود بخشی از این پروژه ها در مهر ماه سال 1402 تحویل آموزش و پرورش شود. همچنین مابقی در دهه فجر در سایت های مسکن مهر تحویل آموزش و پرورش داده خواهند شد. همچنین مابقی در سال 1403 تحویل داده می شود.

چاوشان گفت: همچنین پروژه های شهری به جهت کمبود زمین آموزشی، ناچارا باید به صورت مجتمعی و حدودا 12 کلاسه احداث شوند. خیرین مدرسه ساز هم استقبال خیلی خوبی از ساخت مدرسه در این استان دارند و لازم به ذکر است در جذب اعتبارات خیری، این استان رتبه پانزدهم کشور را دارد. همچنین در جهش تعهدات خیری، رتبه پنجم کشوری و رتبه اول مشارکت خیرین را کسب کردیم. 98 درصد این پروژه ها با کمک خیرین انجام شده است. 

حدود 900 کلاس درس در خراسان جنوبی باید تخریب شوند

محمود چاوشان در ادامه گفت: 41 مدرسه در بیرجند داریم که حدود 8 درصد از آنها، مدارس تخریبی هستند که این می شود حدود 800 الی 900 کلاس درس که رقم قابل توجهی است و برای این مهم هم در ادامه برنامه هایی داریم.

او در پایان در خصوص تجهیز مدارس تاکید کرد: سال گذشته، 53 میلیارد اعتبار برای تجهیز مدارس داشتیم که باز هم رقمی بی سابقه بوده و برای اولین بار توانستیم 10 میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان ها، 15 میلیارد تومان، تجهیزات گرمایشی، 4 میلیارد تومان تجهیزات سرمایشی و 23 میلیارد هم تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی تهیه کردیم.

کدخبر: 857732 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟