آقای زاکانی وقتی کاری نکردید وعده ندهید!/ از ادعاهای شهردار در مورد مسکن و راه اندازی اپلیکیشن نخ تسبیح  بی خبریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علیرضا زاکانی ، شهردار تهران در 26 دی ماه در برنامه جهان آرا از رونمایی اپلیکیشن ویژه بازیافت خبر داد و گفت که اواسط اسفند‌ماه اپلیکیشن ویژه بازیافت برای شهروندان رونمایی خواهد شد و با این اقدام بساط مافیای زباله و کودکان زباله گرد جمع خواهد شد.

این در حالی است که در سال 1398، پیروز حناچی، در پی نامه ای که کامبیز دیرباز در خصوص کار کودکان زباله گرد به شهردار وقت داده بود، سامانه جامع مدیریت پسماند را ایجاد کرد. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا زاکانی، می خواهد چرخ را از نو اختراع کند و برای آن بودجه ای جدید در نظر بگیرد؟ 

زاکانی بدون اجازه شورای شهر نمی تواند اپلیکیشن پسماند راه اندازی کند

در این راستا، ناصر امانی ، عضو شورای شهر تهران، در گفت و گو با رکنا گفت: طرح جامع پسماند را در شهر داریم که مصوب شورای شهر قبلی است و بر اساس آن، باید اقدامات لازم در حوزه پسماند انجام شود. اگر آقای زاکانی هر طرحی در حوزه پسماند داشته باشد که مغایر با طرح جامع پسماند باشد، باید اصلاحیه آن را به شورای شهر بیاورد و از شورا مصوبه دریافت کند؛ چرا که آن طرح، مصوب شورا است. تاکنون در مورد پسماند هیچ طرح و لایحه ای از طرف شهرداری به شورا ارائه نشده است.

ناصر امانی

وی در ادامه افزود: آقای زاکانی همچنین در آن برنامه تلویزیونی، صحبت هایی کردند که بعضی از آنها مربوط به برنامه چهارم توسعه شهر تهران که فعلا در دست تصویب شورای شهر است قرار دارد و لازم است مجوزهایی برای آن داده شود ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. برای مثال کلیات فروش متری مسکن، در برنامه چهارم آمده است؛ اما در ادامه گفته شده تا آیین نامه اجرایی و نحوه اجرای فروش متری مسکن و جزییات ماجرا، باید به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد.

ناصر امانی در ادامه افزود: آقای زاکانی در این مورد، یک موضوع کلی را مطرح می کند که سازمان نوسازی از طریق بورس توسط بخش خصوصی مسکن بسازد و بعد از طریق بورس به صورت متری، به مردم به عنوان سهام مسکن بفروشد؛ ولی اینکه چگونه قرار است این مهم انجام شود، باید در شورای شهر تصویب شود.

آقای زاکانی وقتی هیچ کاری نکردید وعده ندهید!

این عضو شورای شهر تهران گفت: یکی از انتقادات من به شهرداری تهران این است که به هیچ عنوان کاری که نکردیم و مردم اجرایش را احساس نکرده اند را نباید تبلیغ کنیم؛ چراکه اینها ضد تبلیغ هستند. اگر قرار است چیزی را وعده دهیم حداقل ده درصد کار جلو رفته باشد بعد به مردم وعده آن را بدهیم. این نوع ادبیات و وعده هایی که مشخص نیست منابع مالی اش کجاست و مراجع بالاتر هم هنوز درباره آن تصمیم گیری نکرده اند درست نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا طبق گفته شهردار تهران، با راه اندازی این اپلیکیشن، زباله گردی ریشه کن خواهد شد یا خیر گفت: زباله گردی موضوعی ریشه دار است و باندهایی پشت این موضوع هستند که سودهای کلان میلیاردی در طول ماه در تهران دارند. بعید می دانم کسانی که این کار را می کنند تمایلی به انجام کار با اپلیکیشن شهرداری را داشته باشند. ریشه کن کردن این موضوع، نیاز به برنامه های طولانی دارد.

سازمان پسماند: اپلیکیشن جدید، نخ تسبیح فرایند بازیافت زباله است

همچنین حبیب پوش پارس، معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت و گو با رکنا نیز در خصوص ابهامات ایجاد اپلیکیشن جدید برای مدیریت پسماند گفت: در حوزه مدیریت پسماند سه اقدام متصل به هم به صورت خطی انجام می شود، جمع آوری، انتقال، پردازش و دفن زباله. با طی کردن این فرایند در تهران، روزانه بیش از ۵ هزار تن زباله جمع آوری می شود. 

وی افزود: سیستم مدیریت یکپارچه پسماند شهر تهران، مدلی است که مطابق طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران باید توأمان، فرایندها را به هم متصل و بتوانیم انضباط انجام فعل مدیریت پسماند را در آن برقرار کنیم. در پروسه برقراری این انضباط، باید حوزه جمع آوری به حوزه انتقال و انتقال را به پردازش متصل کنیم و بتوانیم به صورت مستمر بر این مهم نظارت و پایش داشته باشیم. لذا نیاز بوده که در حوزه جمع آوری رو به فناوری اپلیکیشن بیاوریم.

پوش پارس افزود: حال سوال اینجاست که چرا سیستم مدیریت حکمرانی شهری، خودش متولی این ایجاد اپلیکیشن شده و از اپلیکیشن های بخش خصوصی استفاده نمی کند؟ اپلیکیشن جدید، برطرف کننده نواقص برنامه قبلی و توسعه یافته تر است و ورود حاکمیت در این مسئله بخش مهمی است که تاب آوری پایتخت را بر عهده دارد. اپلیکیشن موجود نمی تواند توقعات سیستم مدیریت شهری را در حوزه مدل نوین مدیریت یکپارچه پسماند را تحقق بخشد و انحراف ساختاری زیادی دارد؛ بنابراین سیستم، تصمیم گرفت که مدل جدیدی از اپلیکیشن که منطبق بر این فرایند باشد استفاده کند.

شعار شهردار، حمل کمتر از 10 درصد پسماند به آرادکوه است

وی تاکید کرد: شعار آقای زاکانی، حمل کمتر از 10 درصد پسماند به آرادکوه جهت دفن است. حدود 60 درصد از زباله های تهران سالهاست دفن می شوند و وقتی این وعده توسط شهردار داده می شود،  به این معنی است که باید با بهره گیری از حوزه مدیریتی و تجارب و فناوری، این فعل ایجاد شود که زباله در سطح شهر به پردازش برسد، به محصول تبدیل شود و به صنایع تبدیلی واگذار شود. در واقع این اپلیکیشن نخ تسبیح این فرایند است.

طرح مدیریت پسماند تهران توسط شورای شهر تصویب و به شهرداری ابلاغ شده

وی در خصوص اینکه شورای شهر تهران، ایجاد چنین برنامه ای را منوط به تصویب در شورای شهر کرده است گفت: شهر منطبق بر قوانین بالادستی اداره می شود. این قوانین، سند توسعه پنج ساله سوم شهر تهران و طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران است که توسط شورای شهر تصویب و به شهرداری ابلاغ شده است. در مفاد هر دو قانون، بر توجه به حوزه پسماند و بهره گیری از حوزه پسماند در مدیریت یکپارچه پسماند و بهره گیری از فناوری های نوین و شبکه هوشمند تاکید شده است. تکلیف مشخص شده است و ما طبق این قوانین کار می کنیم.

کدخبر: 862173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟