فضا برای حضور نیروی کار ناتوان در ادارات دولتی باز شده! / الان داشتن منابع انسانی ماهر سرمایه شده است
حجم ویدیو: 49.79M | مدت زمان ویدیو: 00:02:59

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جوان است و ماهر. قبلا در برقکاری و استیل کاری مهارت داشت، الان در دزدی و سرقت از منازل! نیروی انسانی ماهر در ایران، این روزها حال و روز خوشی ندارد. نیروی انسانی ماهر ایرانی، یا کم کم از عرصه رقابت در بازارهای شغلی کنار گذاشته می شود یا مهاجرت می کند.

سینا یکی از اعضای یک باند سرقت است که نقش تخریب کن درهای ورودی خانه ها را برعهده داشته. او می گوید: 24 سال سن دارم و تاکنون هیچ سابقه کیفری نداشته ام. مشغول کار در یک مغازه الکتریکی بودم و کارهای برقی انجام می دادم. تا اینکه به جایی رسیدم که حس می کردم، هرچه میدوم قرار نیست به جایی برسم. من بعد سال ها کار کردن، حتی توانایی خرید یک ماشین را نیز نداشتم پس بالاخره با بچه محل هایم تصمیم گرفتیم که سرقت از منزل داشته باشیم. با پول حاصل از این سرقت ها بالاخره توانستم یک ماشین قسطی بخرم که آن هم الان به دلیل اینکه با مال سرقتی بوده، برگرداندم و حالا باید کلیه ام را هم بفروشم تا رد مال کنیم!

داستان سینا، شاید این روزها برای بسیاری اتفاق بیفتد، جوانی که سرشار از آرزو است، کار بلد است، درس خوانده است؛ ولی نمی تواند از شغلش درآمد کافی کسب کند. اینجاست که راه برای کارهای خلاف برای جوانان باز می شود.

حمیدرضا سیفی، نایب رئیس کارفرمایان کشور در شورای عالی کار در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه وقتی شرایط اقتصادی جامعه خوب نباشد، دغدغه اصلی مردم کار و معیشت می شود، گفت: با این وجود همه فکر می کنند که این روزها کار نیست یا کم است؛ بلکه باید این را گفت که شرکت های خصوصی به شدت به نیروی کار متخصص نیاز دارند. از سویی دیگر شاید برخی فکر کنند بخش خصوصی به نیروی کار، حقوق کمی می دهد؛ ولی باز هم باید گفت اگر نیرویی مهارت کافی را داشته و متخصص باشد، او است که حقوقش را در شرکت های خصوصی تعیین می کند. یکی از بزرگترین اشکلات در تامین منابع انسانی در ایران این است که نیروی توانمند در مدارس و دانشگاه ها تربیت نشده است.

فضا برای حضور نیروی کار ناتوان باز شده است!

وی گفت: جوانان ما، در دانشگاه، یک سری واحد پاس کرده اند ولی مهارت داشتن با مدرک تحصیلی داشتن متفاوت است. ما مهارت را به جوانانمان آموزش نداده ایم برای همین کارآمدی آنها پایین آمده است. از سویی دیگر، نیرویی که ماهر نیست، درآمدش هم پایین است، برای همین، برای چنین نیرویی، توجیه اقتصادی ندارد که مشغول به کاری شود که نه در آن ماهر است و نه حقوقی که با آن بتواند زندگی را بگذراند داشته باشد. در واقع فلسفه کار کردن در جامعه از بین رفته است. خیلی ها فکر می کنند باید به میزان کارآمدیشان توقع مالی داشته باشند. همچنین از آنجایی که در ساختارهای دولتی، بهره وری و کارآمدی زیاد ارزیابی نمی شود و حقوق مکفی هم به نیروها داده نمی شود، تمایل جوانان هم به کار کردن در سیستم های اداری زیاد نیست.

سیفی در ادامه تاکید کرد: وقتی شرایط ادارت دولتی به این گونه باشد، ناکارآمدترین نیروها که از رانت و پارتی بازی استفاده می کنند مشغول به کار می شوند. خطرِ این اتفاق، این است که سیاست گذار، که دولت است و باید بدنه کارآمد و کارشناسی قوی داشته باشد، پر می شود از نیروهای ناتوان در اجرای امور!

اعتراض اجتماعی حق جوانی است که نه شغل دارد، نه خانه و ماشین!

نایب رئیس کارفرمایان کشور در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه این مهم می تواند برای جوانان منجر به اعتراضات اجتماعی نیز شود، افزود: هر انسانی را یک اعتقاداتی نگه می دارد، این اعتقادات می تواند مذهبی، ملی، اخلاقی یا همه باشد. یک جوانی را تصور کنید که شغل ندارد، خانه و ماشین هم که نمی تواند داشته باشد، به او مهارت هم یاد نداده اند، پس جوان می گوید اگر نمی توانم این را داشته باشم پس بهتر است از بین بروم! مسائل اقتصادی در حرکت یک فرد بسیار موثر است. بسیاری از افراد اگر مشکلات اقتصادی شان حل شود، دیگر دنبال اعتراض نمی روند.

یک کولر ساز ماهر در خارج از کشور از مدرک دکتری کشور بیشتر درآمد دارد

او در ادامه در پاسخ به اینکه مگر نه این است که این روزها دانش آموزان رغبت بیشتری به حضور در هنرستان ها و مدارس کار و دانش نشان می دهند، پس چرا تاثیر آن را در بازار کار نمی بینیم؟ تاکید کرد: این روشی که دانش آموزان در پیش گرفته اند تا به سمت تحصیل در هنرستان ها و مدارس فنی و حرفه ای بروند، 10 سال دیگر جواب می دهد. شما اگر پایتان را از کشور بیرون بگذارید، اگر یک کولر ساز، صافکار، نقاش و... ماهر باشید، بیشتر از کسی که مدرک دکتری دارد حقوق می گیرید. در دانشگاه هم که مهارت آموزش نمی دهند.

افغانستانی ها بازار کار را گرفته اند

حمیدرضا سیفی افزود: خوشبختانه الان جامعه ما متوجه شده که باید مهارت یاد بگیرد نه اینکه مدرک داشته باشد. شاید فقط 20 درصد دانشجویان ما اهل تحقیق و مطالعه باشند؛ ولی الباقی خواهان کسب مدرک هستند و مهارت لازم را ندارند. کسی که به سمت فنی و حرفه ای می رود، به خوبی هم جذب حوزه کار و اشتغال می شود. الان شما به بازار بروید می بینید از خیاط گرفته تا ساختمان ساز، اکثرا افغانستانی ها هستند و این بازار را از دست نیروی کار ایرانی گرفته اند. 

الان منابع انسانی در کشور ما سرمایه شده است

وی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط موجود، چقدر امکان دارد که سال آینده شرکت های خصوصی نیروی کار خود را، حتی متخصص، تعدیل کنند؟ تاکید کرد: شرکت های خصوصی، نیرویی که مهارت داشته باشد را تعدیل نمی کند. الان منابع انسانی در کشور ما سرمایه شده است. اگر شرکتی در مضیقه مالی باشد، تا جایی که بتواند نیرویش را از دست نمی دهد؛ همچنین شرکت هایی که بحران مالی داشته باشند ولی بتوانند بحرانشان را مدیریت کنند، منابع انسانی شان را از دست نمی دهند.

سیفی در پایان گفت: امید است شرایط اشتغال جوانان، با توجه به راهی که خودشان انتخاب کرده اند که به سمت کسب مهارت بروند، طی سال های، روشن شود. 

کدخبر: 875606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟