ادغام سازمان جوانان با وزارت ورزش، اشتباه بود / آمار بالای آسیب های اجتماعی نشان از این اتفاق است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، معاونت جوانانِ وزارت ورزش و جوانان ، زیر سایه سنگین بخش «ورزش» کشور، مغفول مانده است و به نظر می رسد کسی قرار نیست به داد جوانان کشور برسد. حتی ورزش کشور نیز این روزها حال و روز خوشی ندارد و مشخص نیست دقیقا و به طور مشخص، وزارت ورزش و جوانان، چه کاری در راستای کمک به جوانان برای داشتن زندگی شادتر و کم دغدغه تر انجام می دهد. در این راستا با یکی از مدیران کل وزارت متبوع به گفت و گو نشستیم تا ببینیم چرا اثرات عملکرد معاونت جوانان، به طور مشخص در زندگی آنها مشخص نیست.

روح الله اسدی، مدیرکل هماهنگی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه از زمانی که ادغامِ ورزش و جوانان با هم صورت گرفته تا قبل از سال 1399، مشکلاتی وجود داشته است، گفت: سازمان جوانان که مستقیما زیر نظر رئیس‌ جمهوری اداره می شد، به منظور پاسخگویی به مجلس، تبدیل به یک معاونت زیر نظر وزیر ورزش و جوانان شد. حالا همین موضوع به استانها، تعمیم داده شود، تبدیل به یک ساختار کوچک می شود. تا قبل از اینکه قانون اهداف و وظایف در سال 1399 به معاونت ابلاغ شود، مشکلات زیادی داشتیم و انتظارات جوانان از مجموعه معاونت جوانان برآورده نمی شد؛ اما بعد از آن، وظایف قانونی وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان تعریف شد. 9 بند از این قانون 10 بندی، درون سازمانی است که مربوط می شود به صدور مجوز برای تشکل ها، صدور مجوز برای خانه های جوان، فرزندآوری و مشاوره و.... 

وی افزود: اما «ساماندهی امور جوانان با مشارکت دستگاه های مرتبط و پیگیری نظارت بر اجرای آن» بخشی از همان قانون است که بابت تک تک واژه ها، بارها و بارها بین دولت، مجلس و شورای نگهبان، رفت و برگشت داشته است تا در نهایت، نامش به این صورت در آمد. یکی از ایراداتی که شورای نگهبان به آن می گرفت، این بود که واژه نظارت نباید به کار می رفت چراکه وزارت ورزش و جوانان دستگاه نظارتی نیست و این کار بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است و این وزارتخانه حق نظارت ندارد.در نهایت این واژه تبدیل شد به پیگیری نظارت!

اسدی تاکید کرد: جوان می خواهد اثر مصوبات و قوانین را در زندگی اش ببیند و اینقدر مشکل در حوزه های اشتغال، مسکن، هویت و... نداشته باشد و بتواند به یک جایی مراجعه کند که بتواند خدماتی دریافت کند. اما واقعیت این است که معاونت جوانان، در این زمینه نه اختیار قانونی دارد، نه ابزاری و نه اعتباری. این یک واقعیت است که باید بپذیریم که مسبب برخی مشکلات شده است. 

مدیرکل هماهنگی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه تاکید کرد: ما ستاد ساماندهی امور جوانان در سطح ملی، استانی و شهرستانی داریم که بسیار کاربردی و به روز است و ریاست آن در استانها با استاندار و در شهرستان ها با فرمانداری است و 25 دستگاه هم در آن عضو هستند و موظف اند اسناد بالادستی را اجرا کنند. عمده موضوعاتی که در این جلسات بررسی می شود مربوط به اشتغال، ازدواج، هویت و... است. همچنین سند تحول دولت در مباحثی که مرتبط با جوانان است را احصا کرده ایم و در گام دوم هم موضوعاتی که مربوط به جوانان بود را اضافه کردیم.

اسدی افزود: برای مثال، یک سند بالادستی مثل سند اشتغال کشور وجود دارد. این سند در ستاد ساماندهی استان بررسی و اگر دستگاهی کم کاری کرده باشد گزارش آن به دستگاه نظارتی ارجاع داده می شود. اگر استانداری در این جلسات شرکت نکند، از سمت وزارت کشور پیگیری می کنیم تا نامه ای به استاندار، ارسال و مشخص شود که چرا در جلسه شرکت نکرده است. حتی در سطح فرماندار هم مورد داشتیم که توجهی به این جلسات نکرده و در نهایت برکنار شده است. این مهم در خصوص نماینده دستگاه ها نیز صدق می کند.

ادغام سازمان جوانان با وزارت ورزش، اشتباه و یک کپی ناشیانه از نمونه های خارجی بود

روح الله اسدی در پاسخ به اینکه آیا ادغام موضوع جوانان با وزارت ورزش می تواند کارساز باشد، و چقدر مشکلات مربوط به این حوزه مرتفع شده است، گفت: زمانی که ادغام صورت گرفت، مسئولان تحقیقاتی انجام دادند و گفتند در برخی کشورها وزارت ورزش و جوانان وجود دارد. غافل از اینکه وزارت ورزش و جوانان در آن کشورها، اصلا این کارهایی که ما پیگیری و انجام می دهیم را در دستور کار ندارند. آنها صرفا به کارهایی همچون سبک زندگی و اوقات فراغت ورود می کنند و باید دانست که اصلا دولت هایشان شبیه دولت در ایران نیستند. اصل ادغام اشتباه بود. نمایندگان مجلس، دنبال مسیری بودند که پاسخگویی و شفافیت بیشتر شود؛ اما نه باعث پیشرفت شد و نه نقطه مثبت و روشنی برای جوانان رقم خورد. می بینیم در همه این سالها، در آسیب های اجتماعی اینچنین زیاد شده است و این نشان از عملکرد ضعیف دارد؛ یعنی ادغام باعث ارتقا وضعیت جوانان کشور نشد و صحیح نبود.

اسدی تاکید کرد: انتظار جوانان از سازمان جوانان بر طرف نمی شود. اگر قدرت ورود این معاونت بیشتر شود، آن موقع می توان گام مهمی برای جوانان برداشت. البته این را هم نباید فراموش کرد که هر سال که دستگاه ها گزارش عملکرد ارائه می دهند، پیشرفت را نشان می دهد ولی در کف جامعه نشان داده می شود و جمعیت حدود 20 میلیونی جوانان، متفاوت است و انتظار، بسیار متفاوت است نسبت به آن چیزی که در قانون آمده است. راه حل این است که در این ساختار، حداکثر کاری که می توانیم انجام دهیم را انجام دهیم.

وی افزود: امسال هم گزارش ارزیابی عملکرد دستگاه ها و استانها را به اضافه استانداران در حوزه جوانان منتشر کرده ایم و عملکرد دستگاه ها را با دقت می سنجیم و نشان می دهیم کدام یک از دستگاه ها پای کار جوانان هستند و کدام یک نه! تجربه نشان داده است که این کار باعث رشد فعالیت های کمک کننده به جوانان می شود. طبق آمار، حدود 40 درصد در ستادهای ساماندهی امور جوانان رشد مصوبات و 20 درصد رشد در ستادهای شهرستانی داشتیم. در حال حاضر، چیزی حدود 7 هزار مصوبه در ستادهای استانی و شهرستانی داشته ایم که تا قبل از این جلسات اصلا وجود نداشته است.

اسدی افزود: قانون تسهیل ازدواج، حدود 17 سال پیش مصوب مجلس بود؛ اما اجرایی نمی شد. در همین دوره، بندهایش را در شورای عالی جوانان مصوب کردیم و پیگیری می کنیم تا اجرایی شود. همچنین در بحث وام ازدواج نیز کاری کرده ایم که شعب بانک ها نهایتا طی 15 روز آن را تعیین تکلیف کنند.

کدخبر: 889520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟