از کارگر تا سرمایه گذار به فکر مهاجرتند، برای ما هیچ چیز نمی ماند جز زمین سوخته/ اولویت کشور باید اقتصاد باشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه جوانان امروزی، برخلاف نسل های گذشته، دنیای متفاوتی دارند، می گوید: عمدتا نسل زد ، برخلاف نسلی که تلاش می کرد تا پله های موفقیت را یکی یکی طی کند و بزرگ شود، سریعا می خواهند صاحب کسب و کار شوند و پولدار شوند و به کارهای عموما سخت تن نمی دهند و می خواهند دنبال کارهای ساده بروند. البته نباید این را فراموش کرد که شرایط اقتصادی نیز بر این نوع نگاه تاثیر می گذارد.

رازقی با تاکید بر اینکه این ویژگی نسل جدید، فقط منحصر به ایران نیست، می افزاید: این چالش را در همه کشورهای دنیا می بینیم. مهم ترین علتش هم ارتباط با شبکه های اجتماعی و پیدا کردن راه های جدید برای کسب درآمد است. این خصوصیت عمومی نسل زد است.

جوانان نمی توانند ازدواج کنند چه برسد به اینکه بچه دار شوند

او در پاسخ به اینکه با این شرایط اقتصادی، نمی توان به رشد جمعیت امید داشت، می گوید: افزایش نرخ رشد جمیعت، بسیار زیاد به شرایط اقتصادی بستگی دارد. با توجه به امکانات اقتصادی در دست افراد، حتی خانواده ها نمی توانند ازدواج کنند چه برسد به اینکه آنهایی که ازدواج کرده اند بچه دار شوند. این مشکل با کار فرهنگی هم حل نمی شود. این جمله که اگر بچه بیاید، خدا روزی اش را می رساند نیز موضوع را حل نمی کند و اینها از نظر نسل جدید قابل باور نیست.

مهاجرت ها هم به مسائل اقتصادی کشور بر می گردد

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان می افزاید: ایران، سرمایه های انسانی تحصیل کرده و ماهری دارد که از آنها به طور موثر استفاده نمی شود. این باعث می شود میل مهاجرت در این افراد زیاد شود. بنابراین حتی معضلی مثل مهاجرت نیز به مسائل اقتصادی بر می گردد. این در حالی است که بعضی از بزرگان کشور تشویق می کنند که اگر گرسنگی بکشید و مرغ و گوشت و... هم نخورید اشکالی ندارد.

تعداد قابل توجهی از شرکت ها در حال مهاجرت از کشور هستند

وی می افزاید: قبلا مهاجرت افراد را داشتیم ولی الان هم نیروهای کار را از دست می دهیم، هم سرمایه اقتصادی از کشور خارج می شود و هم سرمایه گذار. سرمایه گذار فضای کار اقتصادی نمی بیند برای همین تعداد قابل توجهی از شرکت ها در حال مهاجرت از کشور هستند. فضا و شرایط امن برای داشتن فعالیت اقتصادی در کشور دیگر وجود ندارد.

جمال رازقی جهرمی با اشاره به اینکه این مهاجرت، لزوما نیاز به سفر به کشورهای خارجی و مشاهده وضعیت اقتصادی شان از نزدیک ندارد، می گوید: این روزها، از طریق شبکه اجتماعی همه چیز مهیاست و می بینند که سبک زندگی، رفاه و به طور کلی دنیا، در حال تغییر است؛ برای همین است که افراد میل به مهاجرت پیدا می کنند و به هر وسیله ای چنگ می زنند تا از این وضعیت خارج شوند.

واحدهای تولیدی حتی برای جذب نیروی کار ساده هم مشکل دارند

او در ادامه با اشاره به اینکه با این مهاجرت ها، مشکل تامین نیروی کار ماهر را در کشور حس خواهیم کرد، تاکید می کند: همین الان هم با بحران نیروی کار مواجه هستیم. واحدهای تولیدی ما حتی برای جذب نیروی کار ساده هم مشکل دارند. گزارش های غیر رسمی، از حضور بسیار پررنگ افغانستانی ها در شهرک های صنعتی خبر می دهند و مهم تر اینکه همه شان نیروی کار غیرمجاز هستند. همان هایی که باید به وضع معیشتی مردم رسیدگی کنند، متولی رسیدگی به این موضوع نیز هستند.

مسئولان یک راه جلوی پای تولیدکنندگان بگذارند

رازقی می افزاید: حتی اگر از فردا، وزارت کار، نیروی انتظامی و... بازرس هایشان را به این واحدها بفرستند باز هم مشکل از ریشه حل نخواهد شد. وقتی واحدهای تولیدی، نیروی کار گیر نمی آورند در نهایت مجبور می شوند از نیروی کار مهاجر افغانستانی استفاده کنند. مسئولان یک راه جلوی پای تولیدکنندگان بگذارند بعد بروند به این موضوعات رسیدگی کنند.

برای ما هیچ چیز نمی ماند جز زمین سوخته و سرمایه های مهاجرت کرده

او در ادامه در پاسخ به اینکه اگر یک جوان در این شرایط اقتصادی کسب و کاری را شروع کند، با برخوردهای قهری دولت مواجه می شود و کسب و کارش هر لحظه ممکن است پلمب شود، می گوید: همه اینها منجر به مهاجرت می شود، اینگونه برای ما هیچ چیز نمی ماند جز زمین سوخته. در کشوری که یا آب ندارد، واحد تولیدی درتابستان برق ندارند، در زمستان گاز ندارند و درگیر نیروی کار هم هستند و معیشت هم مشکل دارد این اتفاقات رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه راهکار برای خروج از این بحران بسیار ساده است، می گوید: مسئولان ببینند کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که در همسایگی ما هستند چه کار کرده اند. مسئولان ببینند امارات، عمان، ترکیه و... چه کار کرده اند، خودشان بروند همان کارها را بکنند.

سالانه 100 میلیارد دلار میزان تجارت غیر نفتی ایران است که 20 میلیارد دلار برای نقل و انتقال پول به دلال پرداخت می کنیم!

او می گوید: فرمول توسعه مشخص است. ما نمی توانیم با دنیا قطع ارتباط کنیم. می دانید سالانه میزان تجارت خارجی غیر نفتی کشور حدود 100 میلیارد دلار است که حداقل 20 میلیارد دلار به دلال برای نقل و انتقال پول پرداخت می کنیم. به غیر از آن، ماشین آلات، قطعات یدکی و مواد اولیه که به زحمت گیرمان می آید را هم با قیمت های بسیار بالا خریداری می کنیم و اینها از جیب مردم در می آید.

اولویت کشور باید از سیاست به اقتصاد تغییر جهت دهد

رازقی تاکید می کند: اولویت در کشور باید تغییر کند. اولویت اول کشور برای سالیان متمادی سیاست بوده است و این باید به سمت اقتصاد تغییر جهت دهد. سیاست باید تابعی از اقتصاد شود. گرچه در این شرایط تحریمی، وقتی سیاست در اولویت قرار بگیرد مافیا نیز به وجود می آید که همان کاسبان تحریم هستند. گرچه حوزه سیاست خارجی هم برای کشور به جای اینکه منفعت داشته باشد هزینه دارد.

کدخبر: 915077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟