امکان ندارد گاز را حذف و همه چیز را برقی کنیم/10 سال دیگر همینجایی که الان هستیم خواهیم ماند چون مردم علاقه به صرفه جویی ندارند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که کشور به شدت درگیر تامین انرژی برق است و سوخت فسیلی نیز با محدودیت مواجه است، به نظر می رسد که کشور باید یک چرخش سریع به سمت بهره بردن از انرژی های تجدید پذیر داشته باشد؛ که اگر اینطور نشود، نه تنها فاصله عقب ماندن ایران از کشورهایی که از انرژی های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی و بادی بهره می برند بیشتر از اکنون می شود، بلکه کشور با بحران شدید انرژی مواجه خواهد شد؛ تا جایی که لزوم واردات بنزین به کشور، حتمی خواهد شد.

هادی بیگی نژاد ، نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا در ایران می توانیم مثل کشورهای پیشرفته، به جای استفاده از گاز خانگی، تماما از برق استفاده کنیم گفت: این امکان ندارد. ساختار از اول اینگونه طراحی شده که هم برق و هم گاز داشته باشیم. این اتفاق در ایران مثل یک آرزوست و عملا شدنی نیست. مثل این می ماند که می گویند آب شرب و غیر شرب را از هم جدا کنیم. این همه سال اینها را یکی کرده ایم و حالا می توان این کار را کرد؟ عملا این کارها نشدنی است.

وی گفت: کل تولید برق تجدیدپذیر حدودا هزار مگاوات در کشور است و باید بیشتر هم شود. وقتی برق تجدیدپذیر تولید می شود، دولت باید با پرداخت پول، آن را بخرد. تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر، الان چند هزار میلیارد از دولت طلب دارند و دولت هم اینقدری پول ندارد که برق را از آنها بخرد. تولیدکنندگان هم اگر برقشان را نفروشند، چگونه می توانند کار کنند؟ چون نمی توانند برقشان را بفروشند و دولت هم توانایی خرید از آنها را ندارد، تولید برق تجدیدپذیر توسعه پیدا نکرده است. از طرفی دیگر، برق تجدیدپذیر هم گران است، یعنی هر کیلووات ساعت، حدودا سه هزار تومان به بالا است و طبیعی است که رقمش خیلی بالا می رود. 

بیگی نژاد در ادامه در پاسخ به اینکه با این رویکرد، آیا ایران باید با داشتن برق تجدیدپذیر خداحافظی کند، گفت: راهش این است که برق گران شود. نمی توان هم گاز و برق ارزان داشت و هم توسعه برق تجدیدپذیر داشته باشیم. اینها با هم شدنی نیست. فعلا کژدار و مریض پیش می رویم تا ببینیم چه می شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه اگر با همین فرمان جلو برویم تا 10 سال آینده، چقدر به مشکل تامین انرژی برخورد خواهیم کرد، گفت: 10 سال دیگر همینجایی که الان هستیم خواهیم ماند و ناترازی انرژی ادامه پیدا می کند. ما برق و گازمان ارزان است. مردم هم علاقه ای ندارند که صرفه جویی کنند، طبیعی است که خروجی کار این می شود. برای خروج از این شرایط باید تصمیم های سخت گرفت. هیچ کس در زندگی اش کمبود انرژی را احساس نمی کند و همه مردم دارند در رفاه انرژی زندگی می کنند. یک مقدار برق صنایع در تابستان قطع شود یا زمستان بعضی از جاها گاز کم بیاید، ببینید چه می شود؟ 

کدخبر: 923551 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟