ابربحران به زودی در قلب تامین اجتماعی/ ورود به سیستم تامین اجتماعی و بازنشستگی در آستانه عبور از نرخ سر به سر شدن

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سالمندی جمعیت ایران باید این روزها بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. طبق گفته های محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، 9 میلیون نفر از جمعیت وارد فاز سالمندی شده است که در چند سال آینده، این رقم به  30 درصد جمعیت یعنی حدودا 27 میلیون نفر خواهد رسید.

در چنین شرایطی، سازمان تامین اجتماعی با مشکلی جدی تامین حقوق نیروی کار بازنشسته رو به رو خواهد شد. مشکلاتی که شاید برای این سازمان و جمعیت سالمندِ بازنشسته، عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد.

در این خصوص، احسان سهرابی، فعال کارگری در گفت و گو با رکنا گفت: امروز سازمان تامین اجتماعی، با حدود ۱۴۰ هزار نفر پرسنل و پوشش ۴۵ میلیون نفری، ۵۳ درصد از جامعه را تحت پوشش قرار می دهد؛ که به نقل از مدیران، صرفا مجموعه شستا، ۶ درصد پوشش هزینه ها را دربرمی گیرد.

وی تاکید کرد: مهم ترین ناکارآمدی در این سازمان، مربوط به عدم توازن منابع و مصارف است؛ که مسئولان برای یافتن بهانه ای برای آن، عوامل و دلایل خارج از حوزه مدیریت سازمان تامین اجتماعی را  مقصر عنوان می کنند. در چنین شرایطی، تغییر در ارائه خدمت به بیمه شدگان را در دستور کار قرار می دهند.

برای مثال، بازنشستگی پیش از موعد که در صدر بهانه های سازمان تامین اجتماعی است و مکرر به کمیسیون های موثر با عناوین مختلف مکاتبه می شود. همچنین مسئولان تامین اجتماعی، همسو با خواسته های اتاق های بازرگانی گام برمی دارند و صدای اتاق بازرگانی در یک شهرستان کوچک را می شنوند؛ ولی صدای کارگران را نه!

احسان سهرابی افزود: قانون اعاده به خدمت مجدد و به نوعی کوچ مدیران بازنشسته دولتی و غیر دولتی به بخش خصوصی و ناتوانی در فراهم کردن مطالباتشان از دولت تا مهمانان ناخوانده تورم، مزید بر علت است. امروز مسئولان تامین اجتماعی به دنبال تغییر نوع خدمت هستند و مشکلات را آسیب شناسی نمی کنند. احتمالا نقش مدیرانی که در فصول سیاسی مختلف فعالیت می کنند و دو دستی به صندلی هایشان چسبیده اند را نمی شود نادیده گرفت و در دو جبهه، حتی امتیازاتی به تشکلات کارگری می دهند که اعلام کنند نقش شرکا را به ظاهر رعایت کرده اند. این دسته از مدیران، برای بقای خود، نقششان در افکار عمومی و شبکه های مجازی را  پررنگ می کنند؛ ولی برآیند این ظواهر زمانی شکل می گیرد که مدیران رو به عملکرد صحیح نسبی داشته باشند. صحبت از عوامل آسیب زا صندوق را رسانه ای می کنند ولی در خصوص نوع مدیریتشان کتمان می کنند که در این چالش هیچ نقشی ندارند.که دور انصاف است. مغز متفکر سازمان مدیر عامل اعضای هیات امنا و هیات مدیره سازمان است.

احسان سهرابی با اشاره به اینکه کارگران معتقدند با توجه به منافع ملی باید هر گونه تغییر در قوانین و اصلاح فرایند قانونی در راستای بهبود وضع موجود باشد، گفت: با چنین تغییراتی، سرنوشت‌ آتی کارگران و بیمه شدگان تحت الشعاع قرار می گیرد. در دولت قبل، طرح های پارامتریک صندوق تامین اجتماعی، کارگران را دچار استرس کرده و امروز در متن پیشنهادی برنامه هفتم توسعه، تنها راه برون رفت از چالش های احتمالی، افزایش سن و سنوات بازنشستگی توسط دولت بوده است که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز بر آن صحه گذاشته است.

وام ازدواج برای خروج از بحران سالمندی کفایت نمی کند

وی تاکید کرد: این روزها با اضافه شدن نرخ کهنسالی و طرح های افزایشی بر بیمه شدگان به منظور افزایش امید به زندگی ، باعث افزایش طول دوران خدمت و همچنین افزایش پرداخت طولانی تر می شود. تاخیر در ازدواج و کاهش عمومیت آن، افزایش طلاق ، افزایش دختران غیر متاهل و غیر شاغل و... از جمله عواملی است که منجر به فشار بر صندوق های بازنشستگی می شود؛ ولی آیا صرفا یک وام ازدواج و یا بسته حمایتی جوانی برای خروج از بحران سالمندی و بعد بحرانی که برای سازمان تامین اجتماعی به وجود می آید کفایت می کند؟

به ازای هر یک نفر که وارد سیستم دریافت خدمات از تامین اجتماعی می شود، یک نفر بازنشسته می شود 

احسان سهرابی در ادامه گفت: با توجه به کاهش جمعیت در بازه سنی جوانی برای کار و ورودی به صندوق ها، تغییرات ناترازی هزینه با درآمد را هشدار می دهد که امروز ورودی و خروجی صندوق ها، بالاخص تامین اجتماعی به نقطه سر به سری رسیده است؛ یعنی به ازای هر یک نفر که وارد سیستم دریافت خدمات از سازمان تامین اجتماعی می شود، یک نفر از این مجموعه بازنشسته می شود و با توجه به افزایش نرخ سالمندی در ایران، این آمار تغییر خواهد کرد و حتی از نرخ سر به سری نیز عبور می کند. 

ماخوذ به حیایی مدیران تامین اجتماعی نباید مانع وصول مطالبات از دولت شود

این فعال کارگری با اشاره به اینکه اگر دغدغه مندان می خواهند وضعیت صندوق تامین اجتماعی را از بحران آتی افزایش سالمندان کشور نجات دهند، باید مهمان های ناخوانده که بدون شرایط اصل 75 قانون اساسی، (نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمی توانند طرح های قانونی ارائه نمایند که سبب افزایش هزینه های عمومی شده و یا درآمدهای عمومی را کاهش دهد، حتی در اصلاحیه های عنوان شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نسبت به لوایح قوه مجریه نیز، می بایست این امر مورد رعایت قرار گیرد.) که سر سفره تامین اجتماعی نشسته اند را با مدیریت درست، ساماندهی کنند، گفت: حال در این شرایط، مدونین برنامه توسعه هفتم توسعه، افزایش سن شاغلین را در نظر گرفته اند، که این اتفاق، چاره کار نیست چراکه باید اذعان کرد که غیر متخصص بودن و یا ماخوذ به حیایی مدیران سازمان، نسبت به وصول مطالبات از دولت نباید مانع سخن گفتن از مشکلات شود. همچنین باید سایر نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد ، سازمان بهزیستی و سمن ها استفاده کرد و دولت برای آنها بودجه تخصیص دهد، نه اینکه آنها سربار صندوق ها کند. نه اینکه شرایطی را ایجاد کنیم که تفکر خروج از شمولیت قانون کار داشته باشند.

احسان سهرابی گفت: باید افراد دغدغه مند در رده مدیریتی حضور داشته باشند و به اجرای امور رسیدگی کنند. در پایان افزایش سن و سنوات بازنشستگی مشکلات معیشتی حادث و فشار بر بیمه شدگان با سیاست گذاری های غلط در این حوزه مغایر بابند ۳، ۴ و ۵ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص سازمان تامین اجتماعی است.

کدخبر: 946356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟