فیلم هیجان انگیز از بزرگترین مانور مواجهه با زلزله در تهران/ همه تیم های امدادی به میدان آمدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز تمرین اسکان اضطراری کلانشهر تهران در بوستان ولایت در حال برگزاری است. با توجه به موقعیت لرزه خیزی شهر تهران و لزوم ارتقای آمادگی و هماهنگی دستگاه های امدادی و خدمات رسان برای پاسخ مناسب به زلزله احتمالی و خدمت رسانی شایسته به شهروندان متاثر از آن، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با مشارکت بیش از 50 دستگاه تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران از جمله هلال احمر، اورژانس، آب، برق، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پدافند غیر عامل کشور، اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران، دستگاه‌های انتظامی و نظامی، شریان‌های حیاتی، شهرداری تهران، گروه های جهادی و مردم نهاد و ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه و با حضور جمعی از متخصصان، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها تمرین اسکان اضطراری کلانشهر تهران را برگزار می کند.

علی نصیری ، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در حاشیه تمرین اسکان اضطراری در کلانشهر تهران که امروز ۲۴ آبان ماه در بوستان ولایت و با حضور همه دستگاه های مرتبط برگزار شد، گفت: موضوعات مختلفی همچون اطلاع رسانی، کلر زنی آب ، سامانه سیار موبایل ، عملیات جستجو نجات، توزیع بسته‌های غذایی در این مانور مورد توجه است.

او افزود:۷۵۰ نفر نیروی پلیس نیز حضور دارند و سپاه نیز در مورد بحث مجوزهای پرواز نقش آفرینی می‌کند. همه دستگاه‌ها کنار هم آمدند تا نشان دهند مردم در شرایط بحرانی تنها نیستند.

تیم های مدیریت بحران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با ارزیابی کارایی این مانور توضیح داد: ۷۰ کارشناس تخصصی در حال بررسی چک لیست هستند و بعد مانور مشخص می‌شود اما به طور کلی وضعیت بهتر از قبل است.

به گفته نصیری«هزار و ۲۲۰ بوستان شناسنامه اسکان اضطراری دارند و فضاهای امن دیگر هم بررسی و اضافه خواهند شد. در حال حاضر تجهیزات کامل نیست و به سمت تکمیل خواهیم رفت، مهم این است که مسئولان در کنار کارهای روزمره به این موضوع توجه کنند.ـ

او در رابطه با تأخیر ۱۲ ساله برای برگزاری این مانور هم باید گفت: رسیدن به این نقطه نیازمند تمرین و راضی کردن دستگاه‌ها بود.۳ هزار نفر در این مانور حضور دارند که شامل نیروهای هلال احمر ، پلیس، مدیریت بحران، آبفا و.. است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه آمادگی کامل را هیچ کس ندارد اما آمادگی نسبی داریم، توضیح داد: ما باید بدانیم که در شهری با گسل‌های مختلف زندگی می‌کنیم، زلزله ۴ تا ۵.۵ در تهران تخریب ندارد اما در زلزله با ریشتر بالاتر ممکن است ساختمان‌هایی که اصول ایمنی را رعایت نکردند، آسیب ببینند.

تیم های مدیریت بحران

افزایش ۱۰۰۰ خودروی امدادی و ۸ هزار نیرو به هلال احمر

همچنین بابک محمودی رییس ستاد امداد و نجات هلال احمر در حاشیه تمرین اسکان اضطراری کلانشهر تهران گفت: مهم‌ترین وجه این مانور آن است که تمام دستگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در آن حضور دارند و مدیریت و طرحی که باید در عملیات‌های امداد و اسکان پیاده شود در این تمرین پیاده سازی می‌شود و نقاط قوت و ضعف آن مشخص و در عملیات‌های واقعی‌، این نواقص برطرف می شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور گفت: با توجه به جمعیت بالای تهران می توان گفت این مانور در سطح ملی و کشوری است و بازخورد آن ملی است و به تمام کشور سرایت پیدا می‌کند و از نظر مدیریت، تجهیزات و آموزش به طور کامل ارزیابی و در بوته امتحان قرار می‌گیرد و باعث رفع نواقص می‌شود ، مانور ملی استان تهران نیز با شرکت استان‌های معین به زودی و در فصل پایانی سال اجرا می‌شود.

تیم های مدیریت بحران

محمودی ادامه داد: پارک ولایت به طور واقعی مکانی است که اگر در تهران زلزله‌ای اتفاق بیفتد برای اسکان اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد و تجهیزات آن نیز تجهیزات واقعی روز تهران البته در مقیاس این نقطه است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور اضافه کرد: در تهران پس از وقوع بحران ممکن است در بزرگراه‌ها انسدادی صورت بگیرد بنابراین تجهیزات و شیوه‌های مختلف امداد از طریق هوایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، البته روی زمین نیز تجهیزات ویژه‌ای برای آواربرداری و تیم های زنده یاب و تجهیزات آن در نظر گرفته شده است.

او در پایان افزود: یک هزار دستگاه خودروی امداد و نجات تا پایان سال به تجهیزات عملیات ما اضافه و ۸ هزار نفر نیروی امدادی به سازمان امداد و نجات ملحق می شوند.

 
کدخبر: 946710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟