انجام بیش از 220 هزار بازرسی از  بازار کالا و خدمات اساسی

به گزارش رکنا از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ سیدمحمدحسین مولاخواه در ادامه با اشاره به آمار بازرسی‌ها و  نحوه  کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات اولویت‌دار (منجمله لبنیات ، گوشت قرمز و مرغ ، تخم مرغ ، برنج ، میوه . .... ) طی سال 1402 اظهار داشت : در راستای اجرای طرح نظارت و کنترل بازار محصولات لبنی و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمتها طی سال گذشته ، توسط بازرسان ادارات صمت سراسر کشور تعداد 9 هزار و 297 مورد بازرسی از واحدهای تولیدکننده و عرضه کننده فرآورده های لبنی برای رصد مستمر قیمت و توزیع کالا  بعمل آمده است . که از میان برای تعداد یک هزار و 935 واحد تولیدی و توزیعی متخلف به ارزش ریالی  ده میلیون و 285 هزار ریال پرونده تخلف تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رای نهایی به سازمان‌های تعزیرات حکومتی در سراسر کشور معرفی شده است.  

وی هدف از این بازرسیها را رعایت  حقوق مصرف کنندگان و حسن اجرای قوانین و مقررات تنظیم بازار با استفاده از ظرفیت تشکل‌های صنفی و مردم نهاد،  عنوان کرد .

رسیدگی به تخلفات قند و شکر

ضمناٌ طی همین مدت ، بمنظور کنترل و تنظیم بازار قندوشکر جمعا تعداد 4 هزار و 443 مورد بازرسی در سطح کشور انجام شده که حاصل آن تشکیل 528 فقره پرونده تخلف به ارزش8 میلیون و 639 هزارو 420میلیون ریال بوده است.

561 میلیون و 953 هزار ریال  ارزش ریال پرونده تخلف برای عرضه گوشت مرغ

مدیر کل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت ؛ ضمن  اشاره به بازرسیهای انجام شده از  واحدهای عرضه کننده گوشت مرغ در کشور توضیح داد : از مجموع این بازرسیها در این مدت ،20 هزار و 435 مورد مربوط به واحد های عرضه کننده گوشت مرغ اعم از عمده فروشی ها و خرده فروشی ها بوده که منجر به تشکیل بیش از 2 هزار پرونده تخلف به ارزش 561،953 میلیون ریال  شده است.

این در حالیست که ؛ در این بازه زمانی ، تعداد 2  هزار و 176  واحد عرضه کننده تخم مرغ ، در سراسر کشور مورد بازرسی  قرار کرفته که در نهایت 281 پرونده  تخلف به ارزش بیش از 386 میلیون ریال کشف و به تعزیرات ارجاع شده است.

جریمه یک میلیارد ریالی ،  9458 واحد عرضه گوشت قرمز

مولاخواه ؛  همچنین از بازدید9 هزار و458 واحد عرضه کننده گوشت قرمز درکشور طی این مدت خبر داد و یادآور شد : طی بازرسی از این وحدها یک هزار و 176 مورد تخلف شناسایی و پرونده های تشکیل شده به میزان یک میلیون و 295 هزار و 971 میلیون ریال به تعزیرات حکومتی معرفی شد.

98 هزار و 419 میلیون ریال تخلف در بازار میوه و تره‌بار

وی در خصوص نظارت بر بازار میوه و تره بار، بیان داشت : طی سال گذشته  ، 49 هزار و 989 مورد بازرسی از سطح واحدهای عمده فروشی میوه، میادین اصلی و بازارهای میوه و تره بار شهرداری و واحدهای صنفی مرتبط در سطح کشور توسط بازرسین این سازمان ،بعمل آمده است که  از مجموع پرونده تخلف متشکله طی این مدت 7 هزار و 636  هزار فقره پرونده به ارزش بیش از 98 هزار و 419میلیون ریال برای میوه و تره بار تنظیم و بمنظور رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

تخلف 87 هزار میلیون ریالی فعالان بازار پودر شوینده در سال 1402

به گفته مولاخواه ؛ در بازرسی بیش از یک هزار و 741 واحد تولید، پخش، عمده فروش و خرده فروش پودر شوینده و سایر شوینده ها در این بازه زمانی ، 360 پرونده تخلف به ارزش 87 هزار و 590میلیون ریال کشف و به تعزیرات ارجاع شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : کماکان ضمن پایش و نظارت بازار به صورت مستمر ،هماهنگی های لازم نیز برای پیشگیری از افزایش قیمتها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

4 هزار و 341 مورد بازرسی ویژه برای روغن خوراکی

این مقام مسئول ؛از نحوه رصد آخرین وضعیت کالاهای موجوددر بازار روغن نباتی سراسر کشور در مدت  مورد اشاره نیز خبر داد و اظهار داشت : از مجموع 4 هزار و 341مورد بازرسی انجام شده در این بخش ، تعداد 270فقره پرونده تخلف جمعاً به ارزش 308 هزار و 938 میلیون ریال تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

تشکیل 21 هزار پرونده تخلف در حوزه آرد و‌ نان

مدیر کل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت سازمان حمایت  ؛ همچنین در خصوص گشت های مشترک بازرسی با وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه ها برای رسیدگی به گزارشات مردمی و عملکرد نانوایی ها ، گفت: طی سال گذشته 116 هزار و 754 مورد بازرسی از خبازیها در سطح کشور انجام شد که در این راستا 21 هزار و

138فقره پرونده  دررابطه با گرانفروشی ، کم فروشی و...تشکیل گردید

 وی ارزش ریالی پرونده های متشکله در این بخش را بیش از 342هزار و 397 میلیون ریال اعلام و تصریح کرد: این تخلفات در سامانه سیمبا ثبت و به صورت پرونده و گزارش به سازمان تعزیرات حکومتی استانهاارسال شده است.

در خاتمه رصد و پایش مستمر بازار به لحاظ وضعیت قیمت و توزیع کالاهای اساسی  به طور مستمر از سوی کلیه دستگاههای نظارتی در کشور در حال انجام بوده و هموطنان عزیز می توانند با تلفن سه شماره ای 124 تماس برقرار نموده و گزارشات تخلفات اقتصادی و پیشنهادات خود را در رابطه کمبودهای احتمالی در میان بگذارند.

کدخبر: 991441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟