چرا برخی از دندان ها بی حس نمی شود؟ / چاره بی حس نشدن دندان چیست؟

به گزارش رکنا، درد‌هایی که ممکن است برای فرد در حین انجام خدمات دندان پزشکی پیش بیاید دلیل اصلی ترس آن‌ها به حساب می‌آید. با کمک مواد بی حسی می‌تواند برای مدت زمان محدودی حساسیت عصب‌های دندانی را کاهش داد. به دلایل گوناگونی ممکن است بی حسی دندان به طور کامل رخ ندهد و همچنان فرد درد را حس کند.

دلایل مختلفی ممکن است بر روی شدت تاثیر ماده بی حسی تاثیر بگذارند. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین دلایل بی حس نشدن دندان‌ ها و راهکار‌های مقابله با بی حس نشدن دندان‌ ها را بررسی کنیم.

انجام بی حسی دندان

ترس از درد یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که افراد از مراجعه به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. مراجعه نکردن طولانی مدت باعث می‌شود که مشکلات دندانی به مراحل پیشرفته‌تری برسند. با کمک راهکار‌های گوناگونی می‌توان شدت درد را کاهش داد و حتی آن را به صفر رساند. استفاده از روش‌های بی حسی امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌ها در کلینیک‌های دندانپزشکی است.

انجام بی حسی نه تنها احساس درد را در مراجعه کنندگان کاهش می‌دهد, بلکه انجام اقدامات را برای پزشک نیز تسهیل می‌کند. در این حین دندان پزشک نیز می‌تواند به راحتی به کار خود مشغول شود. بی حسی دندان به طور موضعی و برای چند ساعت صورت می‌گیرد. بر اساس نحوه درمانی که قرار است بر روی دندان فرد انجام شود؛ از دو روش تزریقی یا بی حسی موضعی استفاده می‌شود.

دلایل بی حس نشدن برخی دندان ها

همان طور که اشاره شد بی حسی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای کاهش درد برای مراجعه کنندگان انجام می‌شود. بی حس نشدن دندان می‌تواند ادامه اقدامات را برای دندان پزشک معالج دشوار کند. فرد با حرکت دادن دست یا چشمان خود این موضوع را به دندان پزشک اطلاع می‌دهد. از مهم‌ترین دلایل بی حس نشدن دندان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·نحوه تزریق

امروزه انواع مختلفی از مواد بی حس کننده برای دندان وجود دارد. کیفیت و ساختار درونی هر یک از دارو بر روی بی حسی نهایی دندان تاثیر گذار است. برخی از این بی حس کننده‌ها باید به آرامی در محل مورد نظر تزریق شوند. ورود آهسته ماده بی حس کننده به موضع مورد نظر باعث می‌شود که بی حس شدن دندان به خوبی رخ دهد. در صورتی که دندان پزشک بی دقتی کند و با سرعت بالا تزریق را انجام دهد؛ کاهش تاثیر گذاری در بی حسی به وضوح احساس می‌شود.

·محل تزریق

در دندان پزشکی بی حسی به صورت موضعی انجام می‌شود و تنها بخش خاصی از دندان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این موضوع اهمیت محل تزریق و بی حس شدن دندان مورد نظر را نشان می‌دهد. آشنایی کامل دندان پزشک با محل عصب‌ها در این مرحله کمک می‌کند که جایگاه دقیقی را برای تزریق برگزیند. به طور معمول اگر درمان مورد نظر در فک بالایی باشد؛ آمپول بی حسی در لثه و نزدیک به محل مورد نظر تزریق می‌شود. برای بی حسی دندان‌های فک پایین، تزریق در ناحیه انتهایی فک و محلی در لپ صورت می‌گیرد.

· وجود عفونت در محل تزریق

وجود عفونت و بیماری در بدن حتی انجام اقدامات درمانی دندان پزشکی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در محل عفونت به طور معمول التهاب وجود دارد و جریان در عروق با سرعت بالایی در حال عبور و مرور است. با تزریق ماده بی حس کننده، جریان سریع در عروق باعث پراکنده شدن این ماده در بدن می‌شود.

ماده بی حسی زمان کافی در محل مورد نظر باقی نمی‌ماند تا اثر خود را بگذارد. یکی دیگر از دلایل بی حس نشدن دندان‌ها در حین وجود عفونت به ph محل مربوط می‌شود. اسیدیته بالا محل عفونت اثر ماده بی حس کننده را کم‌تر می‌کند.

·شرایط روحی و روانی فرد

 وضعیت روحی فرد نیز می‌تواند یکی از دلایل بی حس نشدن دندان‌ها باشد. در صورتی که فرد نسبت به آمپول حس ترس و اضطراب داشته باشد؛ سیستم‌های بدن حالت تدافعی به خود می‌گیرند. در این شرایط عملکرد ماده بی حس کننده به درستی رخ نمی‌دهد. با انجام مشاوره قبل از شروع روند درمانی می‌توان تا حد زیادی استرس و اضطراب را در فرد کاهش داد.

·مصرف دارو و مسکن

استفاده از داروهای مسکن باید با فاصله چند روزه از زمان مراجعه فرد به دندان پزشک باشد. در صورتی که فرد در روزهای منتهی به نوبت دندان پزشک خود، دوز بالایی از داروهای مسکن مصرف کند؛ ممکن است داروی بی حسی در او اثر نکند. این خانواده از داروها بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند و واکنش بدن نسبت به مواد بی حسی را تغییر می‌کند. تداخلات دارویی در این شرایط بایستی به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

·سوء مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر بر روی مسیر‌های عصبی نیز تاثیر می‌گذارد. با گذر زمان مصرف این مواد مقاومت بدن در برابر درد را تغییر می‌دهد. مواد مخدر بر روی دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارند و پاسخ بدن به درد را تغییر می‌دهند. در این افراد، برای مقابله با دلایل بی حس نشدن دندان ها، از بی حس کننده‌های قوی استفاده می‌شود. نحوه تزریق و مقدار نیز با توجه به شرایط فرد فرق می‌کند و بی حسی دندان‌ها در این افراد زمان زیادی می‌برد.

·وجود اعصاب فرعی

تزریق ماده بی حس کننده بر روی مسیر اعصاب اصلی دندان‌ها تاثیر گذار است. در صورتی که دندان اعصاب فرعی زیادی در اطراف خود داشته باشد؛ ماده بی حس کننده بر روی آن‌ها اثر زیادی نمی گذارد. یکی از دلایل بی حس نشدن دندان‌ها به وجود اعصاب فرعی مربوط می‌شود.

راهکار‌های مقابله با بی حس نشدن دندان‌ها

با توجه به موارد ذکر شده به عنوان دلایل بی حس نشدن دندان ها، تبحر و تجربه دندان پزشک یکی از نکات مهم است. با انجام برخی کار‌ها می‌توان ریسک بی حس نشدن دندان‌ها را کاهش داد؛ برای مثال:

    درمان عفونت‌های دهانی قبل از مراجعه به دندان پزشک

    استراحت کافی قبل از مراجعه

    قطع مصرف داروهای مسکن و آرام بخش در زمان‌های نزدیک به نوبت دندان پزشکی

    توجه به تداخلات دارویی و استفاده از ایبوپروفن از خانواده داروهای مسکن در صورت نیاز

    کسب اطلاعات در مورد روند درمانی به منظور کاهش استرس و اضطراب

    استفاده از مواد بی حسی با کیفیت و تزریق درست آن

سخن پایانی

بی حس کردن دندان‌ها یکی از مراحل مهم است که بایستی قبل از شروع اقدامات درمانی صورت بگیرد. بی حسی موضعی سبب می‌شود که مراجعه کنندگان درد کمی را احساس کنند و ترس آنها از دندانپزشکی کاهش یابد. در برخی موقعیت‌ها به خاطر وجود دلایل بی حس نشدن دندان‌ها در حین انجام اقدامات دندان پزشکی نیز درد حس می‌شود. با انتخاب مرکزی معتبر با کادر با تجربه و متخصص می‌توان دلایل  ریسک بی حس نشدن دندان‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.

منبع: برنا

کدخبر: 994838 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟